Workshop oefeningen

door Gilbert Hoek van Dijke

Deze workshop is bedoeld om inzicht te geven in speltechniek, houding en de vele mogelijkheden. Aan de hand van geschreven tekst en videobeelden helpen we je op weg. De workshop bestaat uit geschreven en gesproken tekst met ondersteuning van voorbeelden en videofragmenten.

Klik ondertaand voor het downloaden van de bladmuziek. Realiseer je dat het gehele stuk op slechts 7 toetsen wordt gespeeld, namelijk 6-7-8-9 op de buitenrij en 6'-7'-8' op de binnenrij. Tevens zijn de bassen beperkt tot het C en Dm akkoord.

Muziek, uitvoering en speltechniek is van Gilbert Hoek van Dijke. Als docent trekharmonica geeft Gilbert les in Rotterdam. Voor informatie en/of les-aanvragen kunt u via het contactformulier een verzoek tot contact plaatsen.

Film en webtechniek is van Paul van Muijen, webmaster Trekzakpagina.

Het hele muziekstuk

Als een muziekstukje wordt ingestudeerd dan zijn er verschillende studiemomenten. Wij helpen je graag op weg. Begin eerst om naar het gehele muziekstuk te luisteren.

Houding

Voor iedere speler geldt dat de speelhouding erg belangrijk is. Het instrument dient zodanig te worden gedragen dat geen vermoeidheid optreedt en dat de functionaliteit aan bas- en diskant ongehinderd kan worden uitgevoerd.

Het begin

Het begin van het muziekstuk werken we uit, aangezien dit het meest essentiële onderdeel is. Hierin komt een loopje voor dat zeer regelmatig in een dergelijke vorm in muziekstukken wordt gebruikt. De vingerzetting hierbij is belangrijk. De knoppen 7-8-9 op de buitenrij worden gebruikt, alsmede 6' en 7' op de binnenrij. De duim aan de zijkant geeft sturing en de pink blijft staan op 9. Daardoor ontstaat een betrouwbaar vingerpatroon. Speel nu trekkend: 7-6'-8-7'-9-7'-8-6'-7

De eerste maten

De volgende stap is om de eerste twee maten te spelen. Doe deze oefening eerst zonder bassen en voeg de bassen toe zodra de melodie wordt beheerst. Voor de duidelijkheid worden de vingers in het filmpje hoog opgetild. Tijdens het spelen is het verstandig om de vingers dicht bij de knoppen te houden. Dit vergroot de zekerheid dat je de juiste knop speelt, daarnaast kan je met kleine bewegingen sneller spelen.

De eerste maten met bassen

Doe nu dezelfde oefening met bassen. De bovenste twee knoppen aan de bas-kant op de binnenrij worden trekkend gespeeld. Dit is de Dm. De bovenste twee knoppen op de buitenrij worden duwend gespeeld. Dit is de C.

Het A-deel

Dan komt het moment om het gehele A-deel te spelen. Het instructiefilmpje toont dit langzaam gespeeld om de noten goed te kunnen volgen.

Het B-deel

Ook het gehele B-deel wordt langzaam voorgespeeld in het videofragment zodat de vorm goed kan worden bestudeerd en geoefend.

Triool als versiering

Als het stuk ingestudeerd is, is het fraai om versieringen aan te brengen. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor, welke op verscheidene plaatsen kunnen worden toegepast. Een triool is een versiering waarbij drie korte nootjes worden gespeeld op de plaats van een hele noot. Op papier ziet het er dan als volgt uit:

Voorslag als versiering

In tegenstelling tot een triool worden bij een dubbele voorslag twee korte nootjes vóór de noot gespeeld. Je speelt eigenlijk naar die noot toe. Op papier ziet dat er dan als volgt uit:

Basvariatie

Een muziekstuk wordt levendig als er basvariaties kunnen worden gebruikt. In ons voorbeeld geven we als voorbeeld het weglaten van de derde tel in een vierkwarts maat. Gespeeld wordt dan: 1 - 2 - niks - 4.